Skip to content
  • Početna
  • Poslovno savjetovanje
  • Edukacije
  • Novosti i događanja
  • Blog
  • Naš tim
  • Reference
  • Kontakt
Javite nam se…

Blog

Professional & reliable

Zakoni – poslovni planovi države

Kao konzultante, klijenti nas često angažiraju da im pomognemo riješiti neki zahtjev određen od strane državnih tijela, temeljem zakona, pravilnika, smjernica. Poznavanje tržišnih prilika, zakonodavnog okvira i nekoliko desetljeća radnog iskustva čini nas idealnom podrškom u pripremi dokumentacije ili u stvaranju radnih uvjeta kojima se zadovoljavaju ti zahtjevi ili ispunjavaju određeni kriteriji.

No, događa se nekad da su ti zakoni, odnosno, pravna regulativa u cjelini, sami sebi svrha, ili nisu adekvatno povezani sa strategijom i ciljevima, ili su nejasni i nerazumljivi za provedbu, ponekad besmisleni i kontradiktorni. Ili, ponekad, provedba zakona košta više nego financijski benefiti koje ostvarimo primjenom zakona. Ili, jednostavno, nisu održivi, u kontekstu aktualnih gospodarskih zbivanja. Ili se čini da je sve kako treba, ali samo na papiru, jer ne postoje sustavi koji mogu pratiti provedbu. Na pripremi i provedbi zakona rade često stotine ljudi na svim hijerarhijskim razinama, već i prije konkretnih implikacija na ostatak sustava. Kaže se da je dobra priprema –  pola obavljenog posla. A loša….?

U poslovnom svijetu, plan bez jasno definirane svrhe, ciljeva i strategije završava na polici – ili, češće, u košu za smeće. U zakonodavnom svijetu, međutim, planovi bez vizije često se ne samo prihvate, već i primjenjuju.  Zakon bez strategije je kao poslovni plan bez tržišta. Zamislimo poslovni plan koji ne zna kome se obraća, koji problem rješava, koliku vrijednost donosi i kako će mjeriti uspjeh. Upravo tako izgledaju mnogi zakonski prijedlozi koji danas ulaze u zakonodavnu proceduru. Zakon, ako želi biti djelotvoran, mora imati sve elemente koje ima i kvalitetan poslovni plan: viziju, ciljeve, strategiju, resurse, plan implementacije i, što je ključno – mjerljive rezultate.

Pitanje prednosti i nedostataka prevelike zakonske reguliranosti (tzv. hiperregulacije) izuzetno je važno za razumijevanje balansa između pravne sigurnosti i fleksibilnosti društva i tržišta.

✅ Prednosti velike zakonske reguliranosti

  • Pravna sigurnost: Više propisa može značiti jasnije definirane obaveze, prava i postupke, smanjuje prostor za proizvoljna tumačenja ili zloupotrebu ovlasti.
  • Snažnija zaštita prava (potrošača, radnika, okoliša, manjina…), kao rezultat pokušaja da se zaštite ranjive skupine
  • Usklađenost sa međunarodnim standardima, zbog harmonizacije sa zakonodavstvom EU ili međunarodnim konvencijama, što može olakšati međunarodnu suradnju i pristup stranim tržištima
  • Jasna uloga države kao regulatora – pokazuje prisutnost i angažman javnog sektora, može povećati povjerenje građana ako je regulacija pravična i dosljedna

❌ Nedostaci prevelike zakonske reguliranosti

  • Zagušenje sustava i administrativni teret: javna uprava postaje prezasićena formalnostima; građani, poduzetnici i institucije moraju pratiti ogroman broj propisa, što usporava svakodnevno funkcioniranje
  • Nepreglednost i konfuzija: velik broj zakona i podzakonskih akata vodi do kontradiktornosti i nesnalaženja; građani i poduzetnici više ne znaju što je važeće ili primjenjivo
  • Simulacija zakonitosti: privid da institucije funkcioniraju i da su sve aktivnosti u društvu pravno regulirane
  • Paraliza umjesto pravne sigurnosti: umjesto da olakša procese – hiperregulacija ih komplicira; strah od greške zbog kompleksnosti pravila guši inicijativu i inovativnost
  • Formalan ali neučinkovit sustav: regulacija postoji na papiru a se u stvarnosti ne provodi jer nema kapaciteta; zakon postaje sam sebi svrha, umjesto da rješava konkretne probleme. Kad se problemi rješavaju isključivo normativno, a ne suštinski, institucionalni kapacitet društva slabi
  • Česte promjene: kad se zakoni mijenjaju prečesto, pravna sigurnost nestaje
  • Nefleksibilnost i ograničavanje inovacija: u previše reguliranom okruženju teško je brzo reagirati na promjene; kreativna rješenja često se ne uklapaju u strogo propisane obrasce
  • Povećan rizik od korupcije: kad su pravila prekomplicirana, otvara se prostor „sive zone“ i traženja prečica

Regulacija je potrebna, ali pretjerana reguliranost može ugušiti upravo ono što bi trebala štititi. Ključ nije u količini propisa, već u njihovoj jasnoći, svrhovitosti i primjenjivosti.

Uzmimo za primjer jedan slučaj iz Europske unije: od srpnja 2024. godine sve boce u Europskoj uniji moraju imati neodvojiv čep, s obrazloženjem provođenja ekoloških mjera i procjenom smanjenja neprimjerenog odlaganja otpada za 10%. S druge strane, prema rezultatima studije, čiju je izradu naručilo njemačko Udruženje proizvođača mineralne vode, zbog korištenja čepova koji su pričvršćeni na boce čak se povećava potrošnja plastike u proizvodnom procesu a sam prelazak na nove procese  u proizvodnom lancu poskupljuje cijeli proces. Istraživanje, koje je naručila UNESDA Soft Drinks Europe, sugeriralo je da bi neodvojivi čepovi mogli dovesti do povećanja upotrebe plastike između 50.000 i 200.000 tona godišnje. Dok se u nacionalnim i europskim institucijama dižu ruke za naoružanje, prometne, poljoprivredne i gospodarske politike koje nisu uvijek u korist ni čovjeka ni prirode, bespredmetno je govoriti o čepovima kao doprinosu ekologiji. Netko je u Europskom parlamentu imao svojih 5 minuta. A  mnogi od 450 milijuna Europljana pitaju se svakog dana, dok otvaraju svoju vodu, sok ili mlijeko, jesu li neodvojivi čepovi civilizacijski doseg Europe? I koliko je vremena potrebno da se stvari vrate u početne okvire?

U kontekstu domaćeg zakonodavstva, vjerojatno bi se u svakom resoru za koji se donosi zakonska regulativa, moglo naći više takvih slučajeva… Pa, kako vratiti svrhu zakonodavnom procesu i motivirati zakonodavca da na zakone gleda kao na poslovne planove države? U temelju svakog uspješnog poslovnog pothvata nalazi se dobro razrađen plan: što se želi postići, kako, u kojem vremenskom okviru i s kojim sredstvima. Isto vrijedi i za zakonodavstvo –trebalo bi odgovarati na konkretno pitanje: Koji problem rješava i zašto baš na ovaj način?

  • SMART ciljevi: U poslovnom planu svaki cilj mora biti– specifičan, mjerljiv, ostvariv, relevantan i vremenski određen. Zakonodavstvo, s druge strane, često operira s općenitim formulacijama: „unaprijediti“, „regulirati“, „osigurati“, bez ikakvog pokazatelja šta to znači u praksi.
  • Procjena učinka: Ni jedan ozbiljan investitor neće podržati plan koji nije potkrijepljen analizom tržišta, rizika, troškova i očekivanih prihoda. Isto tako, nijedan zakon ne bi smio biti donesen bez prethodne analize učinka (ex-ante), kao ni bez naknadne evaluacije (ex-post). Koliko se zakonodavnih prijedloga temelji na ozbiljnoj analizi? Koliko njih ima definiran plan praćenja rezultata? Često se sve svodi na dobru volju predlagača i formalnu proceduru. Zakon bez analize učinka je kao poslovni plan bez brojki – zvuči ambiciozno, ali ne daje ništa opipljivo.
  • Zakonodavna strategija kao javni interes: Pisanje zakona je javni posao i njegova svrha nije samo regulirati, već unaprijediti život zajednice. Pisanje zakona je javni posao, i njegova svrha nije samo regulirati, već unaprijediti život zajednice. Kao što dobar poslovni plan stvara novu vrijednost za klijente, tako i dobar zakon treba stvarati novu vrijednost za društvo – bilo kroz sigurnost, pravdu, učinkovitost ili kvalitetu života. Zato zakonodavni okvir mora biti dio šire vizije javnih politika, a ne skup nepovezanih propisa. Mora postojati strategija zakonodavstva, jasno definirani prioriteti, mehanizmi kontrole učinka i spremnost na prilagodbu.
Arhiva objava
  • Zakoni – poslovni planovi države
  • AI – istina ili laž?
  • Digitalna disciplina: Kako ostati u fokusu
  • Tajne dobrog time managementa
  • Cilj bez plana je samo želja: Upravljanje rizicima
  • Edukacija – trošak ili investicija?
  • Ranjivi u digitalnom svijetu
  • Uspješan komunikator – pokretač prodaje
  • 5 tajni uspješnih poduzetnika
  • Prijestolje je samo klupa: Suština istinskog leadershipa
  • Umjetna inteligencija – gospodar ili sluga
  • Izazovi na putu do uspjeha
  • Preko trnja do zvijezda

Ostanite u toku s najnovijim događanjima!

Pošaljite nam email adresu kako bi uvijek bili u toku

Lastovska 23, 10000 Zagreb, Hrvatska
info@pr-consulting.hr
Ponedjeljak do petak: 9:00 – 17:00

+385 91 601 6311

© 2025. • P&R Consulting d.o.o. za poslovno savjetovanje i usluge • Sva prava pridržana

Tvrtka je upisana u Sudski registar Trgovačkog suda u Osijeku, OIB 05212052976, MBS 030245548.
Temeljni kapital od 2.654,46 € uplaćen u cijelosti. Uprava društva Ivan Ružić.
Račun (IBAN) HR6823600001102924939 kod Zagrebačke banke

Politika zaštite privatnosti

Page load link
  • Početna
  • Poslovno savjetovanje
  • Edukacije
  • Novosti i događanja
  • Blog
  • Naš tim
  • Reference
  • Kontakt

Tu smo za vas!

+385 91 601 6311

info@pr-consulting.hr
Ponedjeljak do petak: 9:00 – 17:00
Upravljajte pristankom za kolačiće
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Suglasnost s ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj web stranici. Nepristanak ili povlačenje suglasnosti može negativno utjecati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalni Uvijek aktivni
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korištenja određene usluge koju izričito traži pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu izvršenja prijenosa komunikacije preko elektronske komunikacijske mreže.
Postavke
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja podešavanja koje ne traži pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe. Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog naloga, dobrovoljne suglasnosti od strane vašeg dobavljača internet usluge ili dodatnih zapisa treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu obično se ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na web stranici ili na nekoliko web stranica u slične marketinške svrhe.
Upravljajte opcijama Upravljanje uslugama Manage {vendor_count} vendors Pročitajte više o ovim svrhama
Pogledaj postavke
{title} {title} {title}
Go to Top