Skip to content
  • Početna
  • Poslovno savjetovanje
  • Edukacije
  • Novosti i događanja
  • Blog
  • Naš tim
  • Reference
  • Kontakt
Javite nam se…

Blog

Professional & reliable

AI – istina ili laž?

AI haluciniranja

Sve više se suočavamo s primjenom AI-a a time i problemom netočnih ili izmišljenih informacija. Naime, AI modeli ponekad haluciniraju, odnosno izmišljaju informacije, najčešće u sljedećim slučajevima:

  • Kada AI nema dovoljno podataka (dostupnih na internetu ili unesenih putem promptova) pa generira najvjerojatniji odgovor koji može biti netočan ili izmišljen;
  • Kada AI modeli izmišljaju reference, citate, događaje, znanstvene činjenice koje ili statistike koje ne postoje;
  • Pri izvođenju složenih matematičkih ili logičkih zadataka, gdje može napraviti temeljne pogreške;
  • Kad AI simulira odgovore u područjima kao što su medicina, pravo ili financije, bez stvarnog razumijevanja ili validiranja podataka, što može dovesti do netočnih podataka;
  • U situacijama kad AI generira sadržaj poput vijesti ili opisa proizvoda koji zvuče uvjerljivo, ali su izmišljeni;
  • Kada se AI bazira na podacima koji sadrže pristrane, nepotpune ili zastarjele informacije;
  • Kad AI izmišlja zbog ograničenja u nerazumijevanju stvarnosti – AI ne razumije istinu, nego predviđa najvjerojatniji niz riječi.

AI modeli vam u svojim odgovorima mogu ponuditi vrlo uvjerljive priče u kojima se nalaze: gradovi koji ne postoje, događaji koji se nisu dogodili, svjedočanstva ljudi koji ne postoje, vjerne ali izmišljene foto/audio/video simulacije izjava ili aktivnosti stvarnih ili izmišljenih ljudi. Najopasnije laži (one koje se najlakše šire) su one koje u sebi sadrže barem malo istine: Ako pouzdano znamo da je jedan podatak istinit, lakše ćemo povjerovati u preostalih devet izmišljenih.

„ OpenAI je otkrio da njihovi najnapredniji modeli rezoniranja haluciniraju vrlo često, sa stopama od 33-48%, što znači da proizvode netočne ili izmišljene informacije skoro polovinu vremena pri nekim zadacima“. Međutim, i ovaj citat je rezultat prompta, pa ga treba uzimati s rezervom.

Kako se suprotstaviti izmišljenim odgovorima?

Ako primijetimo da postoji takva mogućnost,  nastojte raditi sljedeće:

  • prije svega treba razvijati kritičko razmišljanje i ne uzimati svaki odgovor kao apsolutnu istinu,
  • budite svjesni ograničenja podataka i moguće zastarjelosti ili pristranosti koju AI može imati,
  • oslanjajte se na informacije iz različitih izvora,
  • razvijajte AI pismenost i naučite kako postavljati pitanja da biste dobili pouzdanije odgovora (prompt inženjering); isprobajte različite formulacije upita i pratite kako to utječe na rezultate,
  • naučite prepoznati AI generiran tekst,
  • implementirajte aplikacije s ugrađenim mehanizmima za provjeru činjenica.

A što ako laži dolaze „iz druge ruke“?

Ako se ne reagira na vrijeme, ovaj problem se produbljuje, pa nam tako dolaze dokumenti iz pouzdanih izvora, od ljudi o čijoj stručnosti ne dvojimo, te nema kontrole i preispitivanja istine.  Time se stvara spirala izmišljenih podataka koji cirkuliraju internetom a još uvijek smo u domeni dobronamjerne primjene.

Ako ste u prikupljanju podataka koristili AI modele, ne prosljeđujte informacije, za čiju točnost ne može jamčiti. Osvješćivanjem ove problematike i većom odgovornošću za dokumente koje produciramo, smanjujemo rizike od širenja netočnih ili izmišljenih informacija koje AI može generirati, osiguravajući odgovornije i sigurnije korištenje umjetne inteligencije.

Novi pogled na stvarnost

Izmišljotine nas čekaju tamo gdje im se najmanje nadamo i gdje mislimo da nema razloga izmišljati. Tako na primjer, u potrazi za našim sljedećim odredištem za ljetovanje, možemo gledati slike ulica i trgova koji izgledaju vjerno i autentično – ali, ne postoje. Tu ćemo, u najgorem slučaju, osjetiti razočarenje kad u potrazi za starim zvonikom iz 13. stoljeća na trgu nađemo samo fontanu koju je prošle godine dao napraviti Gradski vodovod. Na „smiješnim“ portalima, stranicama i kanalima, čija je svrha zabava, znamo da nas može dočekati simulacija laži pa ne preispitujemo osvrt Arnolda Schwarzeneggera na lokalne događaje u Travniku i njihov utjecaj na prodaju ćevapa u središnjoj Bosni. Ali, ako gledate tobožnji govor predstavnika EU parlamenta, koji žustro raspravlja o gorućoj problematici, koristeći informacije koje vam djeluju poznato i istinito, te predlaže mjere od općeg interese, stvar postaje malo ozbiljnija. Ili, ako gledate simulirane slike ratova i razaranja, na temelju kojih se donose bitne državne, vojne i financijske odluke, i koje uznemiruju našu svakodnevicu, stvar postaje jako ozbiljna, i laž se širi do neslućenih razmjera.

Zaključak

Alati isprepleteni s umjetnom inteligencijom potiču njihovu kreativnu upotrebu, no neka to ostanu samo alati. Koristite generativne modele za brainstorming ili inspiraciju, ali zadržite kontrolu nad kreativnim procesom!

Iz današnje perspektive primjene naprednih tehnologija, povijesnih zbivanja, proučavanja ponašanja ljudi –  slijetanje na Mjesec 1969. godine više ne izgleda kao teorija zavjere, zar ne? Ne vjerujte baš svemu što čujete, vidite i pročitate, nego kritički promatrajte stvarnost oko sebe! Onu stvarnu, ne virtualnu.

Arhiva objava
  • AI – istina ili laž?
  • Digitalna disciplina: Kako ostati u fokusu
  • Tajne dobrog time managementa
  • Cilj bez plana je samo želja: Upravljanje rizicima
  • Edukacija – trošak ili investicija?
  • Ranjivi u digitalnom svijetu
  • Uspješan komunikator – pokretač prodaje
  • 5 tajni uspješnih poduzetnika
  • Prijestolje je samo klupa: Suština istinskog leadershipa
  • Umjetna inteligencija – gospodar ili sluga
  • Izazovi na putu do uspjeha
  • Preko trnja do zvijezda

Ostanite u toku s najnovijim događanjima!

Pošaljite nam email adresu kako bi uvijek bili u toku

Lastovska 23, 10000 Zagreb, Hrvatska
info@pr-consulting.hr
Ponedjeljak do petak: 9:00 – 17:00

+385 91 601 6311

© 2025. • P&R Consulting d.o.o. za poslovno savjetovanje i usluge • Sva prava pridržana

Tvrtka je upisana u Sudski registar Trgovačkog suda u Osijeku, OIB 05212052976, MBS 030245548.
Temeljni kapital od 2.654,46 € uplaćen u cijelosti. Uprava društva Ivan Ružić.
Račun (IBAN) HR6823600001102924939 kod Zagrebačke banke

Politika zaštite privatnosti

Page load link
  • Početna
  • Poslovno savjetovanje
  • Edukacije
  • Novosti i događanja
  • Blog
  • Naš tim
  • Reference
  • Kontakt

Tu smo za vas!

+385 91 601 6311

info@pr-consulting.hr
Ponedjeljak do petak: 9:00 – 17:00
Upravljajte pristankom za kolačiće
Da bismo pružili najbolje iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Suglasnost s ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj web stranici. Nepristanak ili povlačenje suglasnosti može negativno utjecati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalni Uvijek aktivni
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korištenja određene usluge koju izričito traži pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu izvršenja prijenosa komunikacije preko elektronske komunikacijske mreže.
Postavke
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja podešavanja koje ne traži pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe. Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog naloga, dobrovoljne suglasnosti od strane vašeg dobavljača internet usluge ili dodatnih zapisa treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu obično se ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na web stranici ili na nekoliko web stranica u slične marketinške svrhe.
Upravljajte opcijama Upravljanje uslugama Manage {vendor_count} vendors Pročitajte više o ovim svrhama
Pogledaj postavke
{title} {title} {title}
Go to Top